18.5 C
Waszyngton
spot_img
Array

W połowie maja pierwszym pakietem deregulacyjnym zajmie się Senat. Trwają prace nad drugim pakietem

Date:

Share:

Zgodnie z zaplanowanym porządkiem obrad na posiedzeniu 14–15 maja Senat zajmie się pierwszym pakietem deregulacyjnym, przygotowanym przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Przyjęty w ubiegłym tygodniu przez Sejm dokument zawiera około 40 rozwiązań, które mają ułatwić prowadzenie biznesu. W ciągu kilku miesięcy efekty mają być odczuwalne dla przedsiębiorców. Jednocześnie trwają już prace nad kolejnymi propozycjami deregulacyjnymi.

Efekty pierwszego pakietu deregulacyjnego staną się odczuwalne i będą realne dla przedsiębiorców w momencie, kiedy zostaną podpisane przez pana prezydenta. Ustawa musi przejść cała drogę legislacyjną, a więc Sejm, Senat, pan prezydent, kilka miesięcy i te efekty będą odczuwalne – mówi agencji Newseria Mariusz Filipek, zastępca Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców, pełnomocnik ministra ds. deregulacji i dialogu gospodarczego, Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Sejm przyjął niemal jednogłośnie pierwszy pakiet deregulacyjny w czwartek 24 kwietnia. W tym tygodniu trafił do Senatu i został wpisany do porządku najbliższego, majowego posiedzenia. Jak podkreślił minister rozwoju i technologii Krzysztof Paszyk, pierwszy pakiet deregulacyjny to przełom w procesie upraszczania przepisów i wprowadzania rozwiązań, które będą wspierać, a nie niszczyć i ograniczać polskie firmy. Zmiany przewidziane w pakiecie dotyczą nowych zasad kontroli przedsiębiorców, np. skrócenia maksymalnego czasu kontroli z 12 do sześciu dni i dostosowania ich częstotliwości do stopnia ryzyka związanego z daną działalnością, a także wprowadzenia obowiązku doręczenia przedsiębiorcy przed wszczęciem kontroli wstępnej listy potrzebnych informacji i dokumentów. Część przepisów ma na celu usprawnienie przebiegu postępowań administracyjnych, np. wprowadzają elektronizację postępowań przed Krajową Izbą Odwoławczą czy zachęcają do częstszego wykorzystania tzw. wezwań miękkich, czyli możliwości wystąpienia do przedsiębiorcy bez wszczynania postępowania. Trzeci obszar zmian to doprecyzowanie zasad tworzenia przyjaznego prawa gospodarczego, czyli np. odpowiednio długiego vacatio legis czy równoważenia obowiązków administracyjnych (zasada one in, one out). 

Cytowany w komunikacie minister dodał, że proces deregulacji ruszył z pełnym impetem i wkrótce mają być przedstawione kolejne rozwiązania. Według zapowiedzi proces ten ma objąć ponad 120 ustaw, które niebawem z poziomu rządu trafią do Sejmu.

  PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności

– W drugim pakiecie deregulacyjnym Ministerstwa Rozwoju i Technologii są kolejne korzystne zmiany dla przedsiębiorców, kolejne dobre przepisy w wielu ustawach. Mówię trochę enigmatycznie, ale mówię też o dobrych rozwiązaniach systemowych z punktu widzenia przedsiębiorców i mówię też z punktu widzenia kilkunastu ustaw, które obecnie są analizowane. Między innymi jest to Kodeks karny, prawo zamówień publicznych, ustawa o przedsiębiorcach – wymienia Mariusz Filipek.

24 kwietnia przedstawiono efekty współpracy rządu ze stroną społeczną w obszarze deregulacji. Zespół Rafała Brzoski w ciągu dwóch miesięcy zaproponował ponad 200 ustaw, z czego rząd przeanalizował 197 propozycji, a 123 przyjął do realizacji (62 proc.). Zgodnie z zapowiedziami pakiet ustaw ma być procedowany na pierwszym posiedzeniu Sejmu po wyborach prezydenckich, a zespół ma kontynuować prace nad kolejnymi propozycjami. Wśród szczegółowych propozycji znalazły się: centralna e-rejestracja wizyt u lekarzy, nowe usługi w aplikacji mObywatel (m.in. dostęp do danych medycznych i mEmerytura), cyfryzacja sądownictwa, cyfrowe orzeczenia medycyny pracy, domniemanie niewinności podatnika w rozliczeniach podatkowych, podniesienie progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych, racjonalizacja wymiaru kar w obrocie gospodarczym czy zdalne rozprawy karne.

Jeśli chodzi o ewentualne przyspieszenie co do deregulacji, odniosę się do przepisów unijnych, gdzie mamy nadprodukcję prawa, odniosę się do przepisów polskich, gdzie wydaje się również, że przez dziesiątki lat prawo było nadprodukowane. A czy potrzebujemy przyspieszenia w deregulacji? Uważam, że potrzebujemy racjonalnego tworzenia prawa, nowych przepisów, mądrego, spójnego, w dialogu z przedsiębiorcami, w bardzo dużych konsultacjach, żeby każdy przepis nowy był świadomy, mądry i wkomponowywał się w system – podkreśla zastępca Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców. 

Subscribe to our magazine

━ more like this

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności

Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków...

Wokół utylizacji odpadów medycznych narosło wiele mitów. Nowoczesne instalacje pozwalają wykorzystać ten proces do produkcji ciepła i energii

Według różnych szacunków w Polsce powstaje od 60 do nawet 200 tys. t odpadów medycznych. Wymagają one specjalnego trybu postępowania, innego niż dla odpadów komunalnych...

Poziom wyszczepienia Ukraińców jest o 20 pp. niższy niż Polaków. Ukraińskie mamy w Polsce wskazują na szereg barier

Różnice w kalendarzu szczepień, bariery językowe, nieznajomość polskiego systemu szczepień oraz obawy przed skutkami ubocznymi szczepionek – to jedne z najczęstszych problemów, które prowadzą do tego, że poziom...

Dobre perspektywy współpracy pomiędzy brytyjskimi a polskimi uczelniami. Wspólne projekty badawcze przekładają się na relacje gospodarcze

Współpraca pomiędzy Polską a Wielką Brytanią w obszarze akademickim szybko się rozwija. Dotyczy to nie tylko wymiany studenckiej i edukacji transnarodowej, ale przede wszystkim strategicznych partnerstw między...

Rynek saszetek nikotynowych w Polsce będzie uregulowany. Osoby nieletnie nie będą mogły ich kupić

Siódmego maja sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się nowelizacją ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, która w części reguluje rynek woreczków nikotynowych....
spot_img