15.7 C
Waszyngton
spot_img
Array

Radość z pracy i docenianie przez pracodawcę coraz ważniejsze. To przekłada się też na zaangażowanie pracowników

Date:

Share:

Kandydaci do pracy i pracownicy coraz wyraźniej podkreślają znaczenie doceniania oraz poczucia szczęścia w pracy – wynika z raportu „Siła doceniania”. Przyznają, że motywuje ich to do pracy i zwiększa zaangażowanie. A z tym ostatnim w Polsce nie jest najlepiej. Badanie Gallupa z 2024 roku pokazuje, że poziom zaangażowania polskich pracowników należy do najniższych w Europie i wynosi zaledwie 10 proc. Pluxee zachęca pracodawców do ustanowienia nowego święta w kalendarzu HR – Dnia Przyjemności w Pracy – jako nieoczywistego elementu polityki HR-owej i inwestycji w ludzi, który przynosi efekty.

Dobry nastrój i samopoczucie pracownika czy atmosfera w pracy przekładają się na zaangażowanie i czerpanie radości z tego, co robimy. Zgodnie z badaniami Gallupa „Global Workplace Report 2024” wskaźnik zaangażowania na świecie wynosi 23 proc., w Europie 13 proc. i te wyniki nie zmieniły się od 2022 roku. Natomiast w Polsce wynosi 10 proc. i spadł o 4 pp. w ciągu dwóch lat. To niestety jeden z najniższych wyników w całej Europie, czyli pracownicy w Polsce wskaźnik zaangażowania mają relatywnie niski – mówi Arkadiusz Rochala, dyrektor generalny, wiceprezes zarządu Pluxee Polska.

Radość w pracy jest bardzo ważnym czynnikiem dobrostanu pracowniczego, na który wskazuje 98 proc. zatrudnionych. Jak pokazuje badanie i raport „Siła doceniania”, kojarzy się nam ona głównie z ludźmi „work bestie”, którzy nas w pracy otaczają – z dobrą atmosferą czy nadawaniem na tych samych falach, podobnym poczuciem humoru. Większość badanych wskazała, że takie chwile w firmie dodają im energii do działania w dalszej części dnia i poprawiają relacje w zespole, co ułatwia współpracę. Radość w pracy ma również wpływ na motywację, efektywność i zaangażowanie, a także na zmniejszenie stresu i napięć, zatem widoczne są same plusy. Z kolei z badania „Wellbeing@Work Index” przeprowadzonego przez Well.hr wynika, że pracodawcy mają tego coraz większą świadomość i często podejmują działania mające pozytywny wpływ na atmosferę w pracy.

  Idea STEM zmienia podejście do edukacji dzieci na całym świecie. Doświadczanie i współpraca zamiast wykładów

Dlatego też Pluxee wprowadziło nowe święto HR-owe Dzień Przyjemności w Pracy, obchodzone 14 lutego, jako alternatywa dla firmowych walentynek. Zachęca pracodawców i działy HR do podejmowania inicjatywy z zakresu wellbeingu i employee experience, z którego pracownicy czerpią radość, motywację i pozytywne emocje oraz które pomagają się integrować.

W tym roku obchodzimy drugą edycję Dnia Przyjemności w Pluxee. To walentynkowe święto pracowników, podczas którego zwiększamy poziom endorfin i powodujemy, że ludzie się śmieją i są szczęśliwsi. Naszym celem jest integracja, budowanie pozytywnej kultury firmy, a tym samym wzmacnianie zaangażowania i wellbeingu. Jestem przekonany, że szczęście i radość sprawiają, że chce nam się bardziej i lepiej wspólnie osiąga cele – tłumaczy Arkadiusz Rochala. – W tym roku tematem przewodnim są Hawaje. Nauka tańca hula, robienie hawajskich naszyjników, gra w limbo i piłkarzyki, nurkowanie VR, ale też lody, egzotyczne koktajle, pizza i wiele różnego rodzaju gier i zabaw, dzięki którym nasi pracownicy mogą być ze sobą razem, integrować się i bawić. To również dzień bez spotkań biznesowych, skupiamy się na sobie i budowaniu relacji, o które trudniej podczas pracy zdalnej. 

Pluxee co roku 14 lutego uruchamia też walentynkową pocztę doceniania. W tym roku podczas Dnia Przyjemności w Pracy krążyło w firmie ponad 400 kartek, w których anonimowo lub imiennie pracownicy przesyłali sobie pozytywny feedback, słowa wsparcia i docenienia. Z raportu „Siła doceniania” wynika, że docenianie jest dla pracowników istotne. Co ważne, nie może być ono tylko jednokierunkowe – od przełożonych do pracowników, ale też żeby wszyscy współpracownicy, niezależnie od tego, jakie zajmują stanowisko, umieli doceniać się nawzajem.

W zeszłym roku, podczas pierwszej edycji Dnia Przyjemności, przed eventem zapytaliśmy pracowników o ich nastrój, samopoczucie psychiczne, fizyczne i integrację z zespołem. Tylko co drugi pracownik  52 proc.  odpowiedział, że ogólnie czuje się dobrze lub bardzo dobrze. Po Dniu Przyjemności zrobiliśmy identyczne badanie i ku naszemu zadowoleniu ten wskaźnik bardzo się podniósł – do 74 proc. To ewidentny przykład, że inwestycja w ludzi, bycie razem, fun w pracy,  przynoszą efekty – podkreśla dyrektor generalny Pluxee Polska.

  Ministerstwo Finansów chce objąć akcyzą wkłady do e-papierosów. Eksperci prognozują upadek polskich producentów i wzrost szarej strefy

Jak dodaje, to symboliczny dzień w całej strategii HR, ale w kontekście wielu wyzwań, rekordowo niskiego bezrobocia i rosnącego udziału pokolenia Z w rynku pracy takie nieoczywiste elementy mogą pomóc przyciągnąć i zatrzymać talenty.

– Dzień Przyjemności świetnie wpisuje się też w hasło Pluxee „przyjemności codzienności”. Pracownik, który jest obdarowany przez pracodawcę benefitem w postaci karty podarunkowej, sprawi sobie małą przyjemność czy też swoim bliskim. Te mikroelementy szczęścia przekładają się na jego wellbeing, motywację, ale też większe zaangażowanie w pracę – mówi Arkadiusz Rochala.

Jak podkreślają badania Well.hr, w obszarze docenienia widać największy wellbeing gap, czyli obszar niezaspokojonych potrzeb pracownika. Karty podarunkowe są jedną z najbardziej pożądanych przez pracowników form docenienia. Gratyfikacja finansowa jednak działa najlepiej w parze z docenieniem słownym na forum zespołu, firmy lub personalnie. Takie połączenie jest przy okazji skutecznym narzędziem motywacji dla liderów i szefów.

Subscribe to our magazine

━ more like this

Niektóre państwa członkowskie mają dużą skłonność do nadregulacji prawa unijnego. Bariery wewnątrz Unii mają efekt podobny do wysokich ceł

Rosnąca biurokracja zniechęca europejskie firmy do rozwoju, tym bardziej że borykają się one z surowszymi regulacjami niż ich konkurenci w Chinach i USA. Jedną z poważniejszych barier...

Czeski ubezpieczyciel wchodzi na polski rynek. Oferował będzie na początek ubezpieczenia komunikacyjne

W 2024 roku liczba aktywnych polis OC w Polsce przekroczyła 29,7 mln, a ubezpieczeni zgłosili ponad 1 mln szkód – wynika z danych Ubezpieczeniowego Funduszu...

Nowa wersja programu Czyste Powietrze zwiększa wymagania wobec wykonawców instalacji. Nie wszystkie firmy są w stanie im sprostać

Aktualizacja programu Czyste Powietrze, która wystartowała 31 marca br., przyniosła m.in. uszczelnienie zasad finansowania oraz zwiększenie monitoringu wykonawców. – Obecna edycja programu jest najbardziej wymagająca...

Na platformach sprzedażowych mogą się znajdować szkodliwe produkty. Dotyczy to całego rynku online

Badanie odzieży i bielizny zakupionych na dwóch azjatyckich platformach wykazało obecność w części z nich niebezpiecznych związków w niepokojących stężeniach – wynika z Raportu Federacji Konsumentów. Podobne produkty...

Cyfryzacja kolei będzie przyspieszać. To jeden z głównych obszarów inwestycji w branży

W ciągu dwóch najbliższych lat wartość światowego rynku cyfrowych rozwiązań dla kolei przekroczy wartość 100 mld dol. W Polsce priorytetowe do zrealizowania zadania dotyczą...
spot_img